Traiiining :)

The training with my cute ponys was really good today!
Vi tränade på "framhoppning" dvs vad som är viktigt att tänka på när man hoppar fram, och hur man värmer upp sin ponny på bästa sätt för att just DEN ska vara så bra som möjligt på banan !
Till exempel denna söta ponnyn ska ridas fram ganska länge! Han blir ofta spänd på nya ställen och därför är det viktigt att trötta ut honom lite så han hittar focus på mig och inte allt annat! Sen själva hoppningen så är det viktigt att han känner förtroende till mig och hindret. Man ska inte "sätta honom i skiten" utan komma med en bra galopp på en bra distans så han får en chans att hoppa på bästa sätt!

Med Bosse bus så gäller det att få honom avslappnad och lugn på framhoppningen, annars får man ett galet monster inne på banan :P Ju lugnare han blir på framhoppningen desto bättre brukar han bli på banan! När man sen börjar hoppa, så brukar jag styra bort från hindret någon gång då han bara springer, sakta av och börja om. När han funkar och är relativt lugt så höjer vi. Innan jag går in på banan så sätter vi på hans teknikskydd som hjälper honom att komma upp med bakbeben litegrann och språnget blir oftast lite rundare :)
Sen är d bara att gå in och vinna ;) 

0 Kommentarer till "Traiiining :)"

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: