Hallå där kött och blåbär

Hejsan!
Äntligen fredag :D

Red först lille Gul idag! Han var duktig, andra gången jag red i paddocken med honom (eftersom att det varit glashalt) man märker verkligen på hästarna att dom blir mer possitiva och glada när man kommer ut! Speciellt mina irländare som är vana att galoppera fritt på stora fält ;)
Igår var Gul jätte bra! Idag med. På pelham bett finns det ju 2 ringar, en i mitten och en längst ner. Jag satte tygeln längst ner och red med det en stund och han var verkligen som ett gummiband, längde och kortade galoppen hur enkelt som helst och var bra i halsen.
Ett tips jag lärde mig i måndags: Om du har en häst som är väldigt pigg/på/stressad ska man släppa stigbyglarna och försöka få så "långa ben som möjligt" Vet inte vad hästen får för impulser, men man (iaf jag) känner en jätte skillnad! Hästen typ domnar av, haha! (Man kan göra det i både trav och galopp)
Bosse red jag ut! Igår gjorde vi en veterinär check på Bosse och jag blev tillsagt att galoppera i skogen och släppa honom så att han skulle få sträcka på sig ordentligt. Det blir ju så på vintern när man inte kan rida ut. Hästarna går i små hagar (mina) och man rider bara i ett trångt ridhus. Det är ganska självklart att hästarna blir som små bomber till slut!


Alltså...
Om du (lixom jag) bara har ridit i ridhus hela vintern och att din häst inte fått asta av sig ordentligt, Galoppera i backar och låt din häst få sträcka på sig ordentligt!

Imorgon ska jag göra en bra övning med Bosse (innan tävlingen)
Det går ut på att stanna honom innan hindret. Eftersom att han är så PÅ innan hindret så gör jag så att jag hoppar hindret en gång, sen stannar jag honom framför hindret 3 gånger så att han hela tiden är uppmärksam och väntar på mina signaler. Målet är att man ska kunna sitta helt still och kunna hålla om med benen innan hindret och han ska vänta.
Gul ska jag rida ut en sväng på, och sen trimma en kvart.
Ska också lära mina gangsters att gå på bandet (vi har ju ett skrittband) Fårse hur det går! (Fattar inte varför jag inte lärt dom det tidigare...)
2 Kommentarer till "Hallå där kött och blåbär"
Postat av: Olga

hej, ska ni ha dm i år för bohusläns distrikt?


Datum: 2012-03-03 / Klockan: 03:55:39
Postat av: Olga

hej antonia ska ni ha DM i hoppning

i år för bohusläns distrikt?


Datum: 2012-03-03 / Klockan: 03:56:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: